zweethut

 

Alles is verbonden

Het is de adem van de aarde

Die het ritueel van de zweethut bezielt

Om zich open te stellen

Voor het diepe mysterie van een wereld

Die zich niet zomaar zichtbaar maakt

Om nooit meer te vergeten dat alle ervaringen

Naar een en dezelfde plek leiden

Waar we ons groter voelen

En diep verbonden met alles hier op aarde

Om zich te vernieuwen

Met de wijsheid van de natuur

En zich steeds weer te laten ver wonder en

Aan al mijn verwanten

 

Jean Verstraete

De zweethut is een traditionele zuiverings ceremonie. In diep respect en samenwerking met de natuur en haar elementen. Het donker van de hut is als de baarmoeder van moederaarde, waarin we naakt het dagelijkse leven afleggen, samen de hitte verduren en bidden, om herboren weer terug te keren in het licht.

Onze zweethutceremonies zijn enerzijds geïnspireerd op oude tradities van natuurvolkeren vanuit diverse regio’s en anderzijds doorspekt met onze eigen ervaringen en verbindingen met krachtplekken, natuurspirits, voorouders, sjamanisme en antroposofie.

Met de zweethutten die wij (Lieke en Ruud) geven willen we recht doen aan onze eigen voorouderlijke tradities. We gebruiken kruiden uit eigen omgeving en blijven in afstemming met de spirits en natuurgeesten van onze geboortegrond.

Programma

De watergieter vraagt de vuurhoeder om de hete stenen naar binnen te dragen en plaatst deze in de kuil en giet er water over. Hierdoor wordt het in de hut warm en vochtig waardoor je gaat zweten. De watergieter begeleidt de ceremonie met meditaties, gebeden, muziek, zang en gebruikt soms kruiden. Er is heling en er wordt gebeden voor jezelf en voor al diegenen die belangrijk voor je zijn. De ceremonie duurt vier rondes (de vier windrichtingen) en neemt in totaal al gauw een dagdeel in beslag.

 

We beginnen samen met het voorbereiden van de plaats van de ceremonie. We bedekken de hut met dekens, bereiden het terrein voor, hakken hout en bouwen een basis voor het vuur. We verzamelen rond de vuurplaats voor het plaatsen van de stenen. Aan de stenen kunnen we intenties meegeven en verbinding maken met wat we mee de hut in willen nemen. Daarna steken we het vuur aan en hoeden het vuur en de stenen tot ze heet genoeg zijn. Terwijl het vuur brandt en de stenen verwarmd worden begeleiden wij je in de voorbereiding op de hut.

Wanneer de stenen heet genoeg zijn gaan we de hut binnen. We gaan bedekt de hut binnen met een omslagdoek, je kunt zelf kiezen of je daaronder naakt bent of niet. Traditioneel gezien ben je in de hut naakt en zit je op de koude aarde. Als de hut gesloten is en het binnen aardedonker is, doen we de omslagdoek meestal af. Samen zitten we in een cirkel om de stenen heen.

Het gezamenlijk zweten is niet alleen fijn als ontspanning en reiniging van lichaam en geest. De zweethut wordt ook gebruikt voor initiatie, geboorte en verbinding. De ceremonie wordt gezien en ervaren als een wedergeboorte. De hut staat hierbij symbool als het vrouwelijke, de baarmoeder van moeder aarde. Het vuur en de stenen als het mannelijke. We nodigen onze voorouders en helpende spirits uit om te ondersteunen in het zweten voor onze gebeden.

De zweethut die wij geven is geen traditionele Lakotazweethut met de bijbehorende liederen en het maken van tabaccoties. Met de zweethutten die wij (Lieke en Ruud) geven willen we recht doen aan onze eigen voorouderlijke tradities. We gebruiken kruiden uit eigen omgeving en blijven in afstemming met de spirits en natuurgeesten van onze geboortegrond.

 

 


Lieke Deelstra

Lieke Deelstra

Lieke Deelstra (1967). Ik ervaar het leven vanuit het ‘pars pro toto’ principe, in het kleine spiegelt het grote en andersom. Alles is ten diepste met elkaar verbonden. In de cyclus van de natuur en van het leven zijn het geestelijke en aardse onlosmakelijk verbonden. Voor mij is van jongs af aan de ‘niet zichtbare wereld’ een aanwezige zichtbare werkelijkheid. In mijn reis naar volwassenheid werd ik mij steeds bewuster dat veel mensen het contact met deze wereld zijn kwijtgeraakt. Vanuit Werkplaats STAP breng ik mensen via biografieonderzoek, sprookjeswerk , bewustzijns ontwikkeling en intuïtie weer in contact met hun innerlijke bron. De gouden draad in hun leven. Als je deze oer-wijsheid, deze krachten en energie hervindt krijg je ook meer gevoeligheid in het waarnemen van (je eigen) zielenbeelden. Je wordt helderder in het “verstaan” en “zien” van de “niet zichtbare wereld” zoals natuurwezens. Mijn achtergrond als biografiekundige en theatermaker, maar ook het autobiografisch schrijven, sjamanisme en opstellingen werk zijn mijn instrumenten. Via verbondenheid en afstemming probeer ik verhalen zichtbaar te maken die aan het licht willen komen. Zowel in het heel kleine als in het heel grote.

Meer informatie: www.werkplaatsstap.nl